LAIRE
WISANGGENI
Wisanggeni iku
anake Arjuna lan Dewi Dresanala. Dewi Dresanala iku anake Bathara Brahma.
Arjuna duwe sisihan Dewi Dresnala nalika Arjuna dadi raja ing Kaindran, jejuluk
Prabu Kiritin.
Arjuna bisa
jumeneng dadi raja ing Kaindran amarga antuk kanugrahan saka dewa sawise kasil
ngalahake Prabu Niwatakawaca, raja ditya sing sekti mandraguna saka nagara
Imaimantaka.
Wisanggeni lair
saka guwa garbane Dewi Dresanala wujud geni, sabanjure malih lan ngrembaka dadi
satriya sing pinunjul. Wisanggeni dadi satriya sing pinunjul kapinterane,
kawegigane lan kasektene.
Wisanggeni uga
kondhang minangka wayang sing mbranyak, raine bagus nanging sakmadya banget
anggone nyenyandhang. Marang sapa wae Wisanggeni tansah mungkak krama utawa
caturan tanpa nggunakake basa krama sing alus.
Kepara yen
guneman kalawan Sanghyang Wenang wae Wisanggeni uga tansah mungkak krama.
Dening para dhalang Wisanggeni arang banget diwetokake ing pakeliran.
Wisanggeni duwe sisihan sing jenenge Dewi Mustikawati.
Dewi
Mustikawati iku anake Prabu Mustikadarwa, raja ing Krajan Sonyapura. Ing lakon
Wisanggeni Krama, Wisanggeni kudu ngadhepi Prabu Sitija utawa Prabu
Bomanarakasura kanggo mupu Dewi Mustikawati ing sawijining patembayan.
Dewi
Mustikawati njaluk wewaton gambaring jagad marang Wisanggeni lan Prabu Sitija.
Yen Wisanggeni utawa Prabu Sitija bisa minangkani penjaluke iku, Dewi
Mustikawati saguh dadi sisihane.
Wusana
Wisanggeni sing kasil nggawa gambaring jagad lan banjur dipasrahake marang Dewi
Mustikawati. Kasile Wisanggeni amarga dibiyantu dening Sanghyang Wenang sing
nyumadhiyakake gambaring jagad kaya panjaluke Dewi Mustikawati.
Ing lakon
Wisanggeni Takon Bapa, ing laku nggoleki bapake, Wisanggeni kasil mbiyantu
bapake lan nagara Amarta bisa nemokake maneh pusaka-pusaka piyandel sing ilang.
Dene
pusaka-pusaka piyandele Krajan Amarta sing ilang lan kasil dibalekake maneh
dening Wisanggeni yaiku Kalimasada, Sarotama, Hrudadali, Anantakusuma, payung
Tunggulnaga lan Pasopati.
Kabeh kulawarga
Pandhawa, kalebu Prabu Kresna, ora ana sing wani tumindak sakepenake dhewe
marang Wisanggeni. Salawase uripe Wisanggeni dedunung ing kayangan Daksinageni
bebarengan ibune, Dewi Dresanala, lan kabeh kulawargane. Wandane Wisanggeni iku
Rungsit.
Dene kawitane
Arjuna rabi kalawan Dewi Dresanala sing sabanjure nurunake Wisanggeni yaiku
nalika Prabu Niwatakawaca pengin ngrabi Dewi Supraba. Niwatakawaca sing jeneng
enome Nirbita iku banjur tumuju suralaya kanggo nglamar Dewi Supraba.
Ananging para
dewa ora ana sing nglilani yen Dewi Supraba rabi kalawan Niwatakawaca. Wusana
Niwatakawaca banjur ngrabasa ing suralaya. Kasektene ora ana sing bisa
nandhingi, para dewa kabeh kasoran.
Sanghyang
Girinata banjur mrentahaka Arjuna supaya ngadhepi Niwatakawaca. Nalika iku
Arjuna nembe mertapa ing pertapan Indrakila lan jejuluk Begawan Ciptaning
Mintaraga utawa Cipta Ening Mintaraga. Arjuna sing dibiyantu Dewi Supraba kasil
mateni Niwatakawaca.
Ramayana Lan Sintha Kandhusta
Pegat, apisah,
Rama lan Shinta, kidang kencana tanggap ing sasmita, hangendering cancut
mlajeng lumebeng wana, saya hanengah, saya tebih, denira apepisahan kalawan
garwa mayangsari.
Ngancik
telenging wana, peteng ndhedhet lelimengan, ical lacaking kidang, sapandurat
kumlebet katingal kidang kencana haleledhang, Rama sigra hangembat gendhewa,
menthang langkap, wastra lumepas, hangener dening kidang, tumancep warayang
mring hangganing kidang sangsam kencana, gumlundhung pejah kasulayah, eloking
kahanan, sareng gumalundhunging kidang kapiyarsa swara dumeling, Marica
hangemba-emba suwaranipun Rama, jelih-jelih asesambat mring arinta Laksmana.
Sinta lan
Laksmana ingkang hanganti dhatenging ingkang raka Rama dinandak hamiyarsa
suwara nyaring asesambat tiwasing dhiri. Kusumaning ayu Sinta sajroning
wardaya, hanyipta lamun swara ingkang kapiyarsa punika, tuhu swaranipun raka
Rama, mila tarataban manahira, sigra dhawuh mring ari Laksmana, supaya enggal
lumawat mring Rama, aweh pitulungan, Laksmana ingkang wicaksana tansah sung
pemut, bilih swara punika sanes suwarnipun Rama.
Saiki, Rama
sadar menawa dheweke wis ketipu. Dheweke gage-gage bali ing panggon Sinta
ngenteni. Ing dalan dheweke papasan karo Laksmana, banjur dheweke bali
bebarengan. Endah kagete Rama lan Laksmana menawa Sinta wis kasil
dicolong Prabu Dasamuka.
Manuk Jatayu
mbudidaya ngalang-ngalangi malah tekaning pati kaperjaya dening gegamane
Rahwana, lan Sinta bisa digawa menyang Ngalengka. Sadurunge mati Jatayu isih
bisa ngabari Rama lan Laksmana tumrap kaanane Sinta. Amarga gugur njalanake
darmane, Rama lan Laksmana nyuwun marang Sang Kuasa supaya gugure Jatayu
bisa sempurna. Awit saka panyuwune Rama lan Laksmana, Jatayu bisa
gugur secara moksa. Awake melu ilang lunga ing Suarga.
Ing
perjalanan menyang Ngalengka, Rama lan Laksmana ketemu karo Anoman kethek putih
putrane Bathara Guru. Anoman didhawuhi ngabdi karo Rama.
Nalika, ing
tengahing alas, padha mireng suara tangis. Sawise diceraki, swara iku saka
kethek ingkang kejepit ing silangan wit gedhe Rama banjur nulungi kethek iku
saka jepitan. Kethek iku ngaku menawa dheweke iku Raja ing Guwakiskendha, sing
jenenge Sugriwa. Kakange sing jenenge Subali mbrontak karo Guwakiskendha,
banjur dheweke di siksa lan dijepit ing silangan wit. Lajeng kanggo ngrebutke
Guwakiskendha, Sugriwa padu karo Subali, Rama nglepaske wastra pusaka
Gumawijaya. Dening Resi Subali nduweni Aji Pancasona, dheweke tetep kalah.
Kanthi dibantu Rama, Sugriwa bisa dadi Raja maneh ing Guwakiskendha.
Kanggo bales
budi, Sugriwa ngerahke wadyabalane kanggo mbantu Rama ngrebut Sinta saka Prabu
Dasamuka. Anoman didhawuhi Rama supaya nggoleki Sinta menehake ali-aline Rama
lan mangerteni kekuatanne Kerajaan Ngalengka. Nalika arep bali Anoman dicekel
wadya bala Ngalengka. Anoman arep diobong nanging banjur mabur nggawa geni
kanggo ngobong kraton Ngalengka, kajaba taman Argasoka, panggon Sinta
didhelikake.
Akhire,
kedadean perang gedhe Pancawati mungsuh karo Nglengka.
Wadya balane
Ngalengka wujud buta-buta lan wadya balane Rama dibiyantu kethek-kethek
balane Sugriwa, Senapati Nglengka akeh sing tiwas. Pancawati menang.
Sawise perang Rama lan Shinta bali menyang Ayodya, Nanging Sinta susah
ora enggal ketampa dening Rama, amarga dianggep wis ora perawan maneh. Sinta
reresik awak saka geni lan banjur ditampa. Pratelane Rama, sesucen iku kudu
ditindakake kanggo ngilangi pandakwa ala tumrap garwane.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar